Please use this identifier to cite or link to this item: https://publication.npru.ac.th/jspui/handle/123456789/867
Title: Study of safe driving behavior for truck vehicle logistic business
การศึกษาพฤติกรรมการขับขี่ที่ปลอดภัย สำหรับรถขนส่งธุรกิจโลจิสติกส์
Authors: Juntarakul, Nopadon
lnyim, Nannapasorn
Premanoch, Piyarat
Ruangchuay, Sirawan
นพดล จันทรกุล
นันท์นภัสร อินยิ้ม
ปิยะรัตน์ ปรีย์มาโนชสิรวัลภ์
เรืองช่วย ตู้ประกาย
Keywords: Truck driver
Safe driving
Driving behavior assessment program
Issue Date: 9-Jul-2020
Publisher: Nakhon Pathom Rajabhat University
Citation: ศูนย์อำนวยความปลอดภัยทางถนน ,2554 ,ทศวรรษแห่งความปลอดภัยทางถนน (Decade of Action for Road Safety) ระหว่างปี 2554 – 2563
- กรมการขนส่งทางบก, 2552 , คู่มือหลักการขับรถขนส่ง
- วิจิตร บุญยะโหตระ, 2531,อุบัติภัย. กรุงเทพฯ: คณะกรรมการป้องกันอุบัติภัยแห่งชาติสำนักนายกรัฐมนตรี
- กาญจน์กรอง สุอังคะ, 2559, การศึกษาพฤติกรรมการขับขี่ ของวัยรุ่นที่มีผลต่อความเสี่ยงในการเกิดอุบัติเหตุจาก การใช้รถจักรยานยนต์
- DriverMetrics® website, 2020, Cranfield Innovation Centre, Cranfield University Technology Park, University Way, Cranfield, MK43 0BT Anders af Wåhlberg ,July 2013, Department of Psychology, Uppsala University : The road to Driver Risk Index; A review
Abstract: Research on the independent study of safe driving behavior for truck vehicles logistics business focused on the evaluation of truck driver behavior using the Driver Risk Index (DRI) program and questionnaire. Data collected from a group of sample of truck drivers was analyzed by using statistics: Hypothesis testing, t-test, and One-Way ANOVA analysis. The study results are summarized as follows: 1) Most truck drivers have knowledge of traffic laws. 2) Most truck drivers do not have any accident after being trained by the DRI program. 3) The driver has well behavior to observe any potential hazard and check the surroundings while driving which can prevent accidents. 4) Personal factors in terms of gender, age, work experience and truck driving experience does not affect the risk level of the situation while the driver's education level affects this risk level 5) Different knowledge about traffic laws does not affect the level of risk from situations and driving habits. (In terms of confrontation, excitement, anxious, fatigue, etc.) And 6) The truck drivers who attended the training were satisfied with the DRI program at a very good level. The gender, age, work experience and truck driving experience had no effect on the satisfaction level while the age and level of education affects the satisfaction of the training program.
งานวิจัยเรื่องการศึกษาพฤติกรรมการขับขี่ที่ปลอดภัยสำหรับรถขนส่งธุรกิจโลจิสติกส์ ใช้วิธีการประเมินผู้ขับขี่ด้วย โปรแกรมประเมินพฤติกรรมการขับขี่ (Driver Risk Index : DRI) และแบบสอบถาม โดยเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างผู้ขับ รถบรรทุก (รับส่งพนักงาน) นำข้อมูลที่รวบรวมได้มาวิเคราะห์โดยใช้สถิติ การทดสอบสมมติฐาน การทดสอบที (t-test) และ การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way ANOVA) ผลการศึกษาสามารถสรุปได้ดังนี้ 1) ผู้ขับรถบรรทุกส่วนใหญ่มี ความรู้เกี่ยวกับกฎหมายจราจร 2) ผู้ขับรถบรรทุกที่ได้รับการอบรมจากโปรแกรม DRI ส่วนใหญ่ไม่เกิดอุบัติเหตุจากการขับ รถบรรทุกอีก 3) ผู้ขับรถมีพฤติกรรมในการเฝ้าระวังอันตรายและตรวจสอบสิ่งรอบข้างขณะขับขี่ได้ดี ซึ่งป้องกันอุบัติเหตุที่ อาจจะเกิดขึ้นได้ 4) ปัจจัยส่วนบุคคลในเรื่องของเพศ อายุ อายุงาน และประสบการณ์ในการขับรถบรรทุก ไม่มีผลต่อระดับ ความเสี่ยงจากสถานการณ์ ในขณะที่ระดับการศึกษาของผู้ขับรถมีผลต่อระดับความเสี่ยงนี้ 5) ความรู้เกี่ยวกับกฎหมายจราจร ที่แตกต่างกันไม่มีผลต่อระดับความเสี่ยงจากสถานการณ์และพฤติกรรมการขับขี่ (ในแง่ของการเผชิญหน้า ความตื่นเต้น ความ ตกใจ ความเหนื่อยล้า เป็นต้น) และ 6) ผลการสำรวจความพึงพอใจของผู้เข้ารับการอบรมโปรแกรม DRI พบว่า ผู้ขับ รถบรรทุกที่เข้ารับการอบรมโดยภาพรวมมีความพึงพอใจต่อโปรแกรมนี้ในระดับดีมาก โดยปัจจัยด้าน เพศ อายุงาน และ ประสบการณ์ในการขับรถบรรทุกไม่มีผลต่อค่าระดับความพึงพอใจ ในขณะที่อายุและระดับการศึกษามีผลต่อความพึงพอใจใน การเข้าอบรมจากโปรแกรมดังกล่าว
URI: https://publication.npru.ac.th/jspui/handle/123456789/867
Appears in Collections:Proceedings of the 12th NPRU National Academic Conference



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.