Please use this identifier to cite or link to this item: https://publication.npru.ac.th/jspui/handle/123456789/1230
Title: Promoting problem-solving by using problem-based learning together with graphic charts
การส่งเสริมการคิดแก้ปัญหาด้วยการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานร่วมกับเทคนิคผังกราฟิก
Authors: Bualombai, Suprani
Sirithanyarat, Chintana
สุปราณี บัวล้อมใบ
จินตนา ศิริธัญญารัตน์
Keywords: Problem-based Learning
Graphic Organizer
Problem solving
Issue Date: 9-Jul-2020
Publisher: Nakhon Pathom Rajabhat University
Citation: ทิศนา แขมมณี. (2553). ศาสตร์การสอน: องค์ความรู้เพื่อการจัดกระบวนการการเรียนรู้ที่มี ประสิทธิภาพ. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
วัชรา เล่าเรียนดี. (2548). เทคนิคการจัดการเรียนการสอนและนิเทศ. นครปฐม : มหาวิทยาลัยศิลปากร
สำนักมาตรฐานการศึกษาและพัฒนาการเรียนรู้. (2550). แนวทางการจัดการเรียนรู้แบบใช้ปัญหาเป็นฐาน. กรุงเทพฯ: โรง พิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย จำกัด.
สุพล วังสินธ์. (2549). “การพัฒนาโรงเรียนทั้งระบบเพื่อปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้”, วารสารประกันคุณภาพ. 5 (กรกฎาคม), 12-14.
สุวิทย์ มูลคำ. (2547). ครบเครื่องเรื่องการคิด (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: ภาพพิมพ์.
Duch, B.J. (1995, January). What is Problem Based Learning?. (Online). Available:http ://www.udel.edu/pbl/cte/jan95-What.html.Retrieved.
Eggen, P. & Kauchak D. (2001). Strategies for teacher: Teaching content and thinking skill (4th ed). Needham: A Peason Education.
Good, C.V. (1973). Dictionary of Education. New York: McGraw-Hill Book.
Horran, P. (2002). A new and flexible graphic organizers for IS learning: the rich picture. December 15, 2012, from
Johnson, D. A. & Rising, G.R. (1969). Learning Package in American Education. Englewood Cliffs, N.T. : Education Technology Publication.
Kreger, C. (1998). Problem - based learning. Online Retrieved, June, 28 2007, from http://www.cotf.edu/ete/teacher/tprob/trob.html.
Makmee, P. (2011). Problem-based Learning. EAU Heritage Journal: social science and humanities, 5(1), 7-14.
Rowan, C., McCourt, C., & Beake, S. (2008). Problem based learning in midwifery -- the students' perspective. Nurse Education Today, 28(1), pp. 93-99.
University of Melbourn Archives. (2014). Assessment and Teaching of 21st Century Skills. Annual Report, pp.11-14.
Abstract: This article presents problem–based learning (PBL) combined with graphic charts to develop scientific problem-solving process by synthesizing 2 processes namely problem–based learning and graphic organizer Learning. The process of problem–based learning consists of 6 steps, including 1) defining problems, 2) understanding problems by fish bone diagramchart, 3) problem analysing, 4) synthetisising knowledge by concept mapping, 5) summarising and evaluating answers together with conceptual charts and, 6) presentating and evaluating by solving problems diagram.
บทความนี้นำเสนอแนวคิดเกี่ยวกับการส่งเสริมการคิดแก้ปัญหาโดยการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานร่วมกับ เทคนิคผังกราฟิก มีเนื้อหาประกอบไปด้วย การสังเคราะห์กระบวนการจัดการเรียนรู้ 2 กระบวนการ ได้แก่ 1) การจัดการ เรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน 2) การจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิคผังกราฟิก ซึ่งขั้นตอนการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน ร่วมกับเทคนิคผังกราฟิก ประกอบด้วย 6 ขั้นตอน ได้แก่ 1) ขั้นกำหนดปัญหา 2) ขั้นทำความเข้าใจกับปัญหาร่วมกับผัง ก้างปลา 3) ขั้นดำเนินการศึกษาค้นคว้า 4) ขั้นสังเคราะห์ความรู้ร่วมกับผังมโนทัศน์ 5) ขั้นสรุปและประเมินค่าของคำตอบ ร่วมกับผังมโนทัศน์ และ 6) ขั้นนำเสนอและประเมินผลงานร่วมกับผังการแก้ปัญหา
URI: https://publication.npru.ac.th/jspui/handle/123456789/1230
Appears in Collections:Proceedings of the 12th NPRU National Academic Conference



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.