Please use this identifier to cite or link to this item: https://publication.npru.ac.th/jspui/handle/123456789/1068
Title: The Self-Empowerment of Parent Caregivers for Children with Autism of the Special Education Center (Region 5), Suphanburi Province
พลังอำนาจของผู้ดูแลเด็กออทิสติก ณ ศูนย์การศึกษาพิเศษ เขตการศึกษา 5 จังหวัดสุพรรณบุรี
Authors: สุพัตรา จันทร์สุวรรณ
Keywords: Caregivers
Children with Autism
The Self-Empowerment
Issue Date: 9-Jul-2020
Publisher: Nakhon Pathom Rajabhat University
Citation: ภิญโญ อิสรพงศ. (2551). ผลของโปรแกรมเตรียมความพร้อมในการดูแลต่อภาระการดูแลของผู้ปกครองเด็กออทิสติกใน สถาบันพัฒนาการเด็กราชนครินทร์ จังหวัดเชียงใหม่.การค้นคว้าแบบฮิสระพยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชา สุขภาพจิตและจิตเวช บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
ปรารถา รัตนถิรวรรณ, วันทนี ผลสมบูรณ์, ภาวินี บุญสวรค์ส่ง, ภัตติมา บุรพลกุล. (2552), ผลของโปรแกรมคอบครัวบำบัด ที่มีต่อความเครียดของผู้ปกครองจากการดูแลเด็กที่มีความบกพร่องทงพัฒนากรและสติปัญญาของสถาบันราชานุ กูล กรมสุขภาพจิต. วารสารราชานุกูล, 24 (3) ,2-12.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental: DSM-V Disorder. (5'ed). Washington, DC.
American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Washington, DC: APA.
Bull, M. j. (1990). Factor influencing family caregiver burden and health. Western Journal Nursing, 2(6), 758-776.
Elle Jane, Auitert., David, Trembath., Joanne, Arciuli., Donna, THOMAS. (2012). Parents' expectations,awareness, and experiences of accessing evidence-based speech-language pathology services for their children with autism. Internation Journal of Speech-Language Pathology, 14(2), 109-118.
Gibson. (1991). A conceptual analysis of empowerment. Journal of Advanced Nursing 16: 354-361.
Gibson.(1995). A process of empowerment in mother of chronically ill children. Journal of Advanced Nursing, 21(6), 1201-1210.
Heather R, Hall, J. Carolyn, Graff. (2010). Parenting challenges in families of children with autism : A pilot study. Comprehensive Pediatric Nursing, 33, 187-204.
Jeffrey S, Karst., Amy, Vaughan., Van, Hecke. (2012). Parent and family impact of autism spectrum disorders : A review and proposed model for intervention evaluation. Clin Child Fam Psychol Rev, 15,247-277.
Jodie, Kenny. (2011). The challenges of caring for an exceptional child. Learning disability Practice, 14, 14-18.
Kenneth, W., Phelps, Susan, L., McCammon, Karl, L., Wuensch. Jeannie, A., Golden. (2009). Enrichment, Stress, and Growth from parenting an individual with an autism spectrum disorder. Journal of Intellectual & Development Disability, 34 (2), 133-141.
Kenneth, W., Phelps, Jennifer, L., Hodgson, Susan, L., McCammon, Angela, L., Lamson. (2009). Caring for an individual with autism disorder : A qualitative analysis. Journal of Intellectual & Development Disability, 34 (1), 27-35.
Tadsing S., Somprasert C & Siriumpunkul P. (2017). The Effects of An Integrated Stress Management Program On The Stress Management Skills Of Mothers Of Children With Autism spectrum Disorder. Journal of The Royal Thai Army Nurses, 18 (2), 284 - 291.
Waithayopathum Y. (2017). Child and Adolescent Psychiatric Hospital. Annual statistics client report during 2014 - 2016. Samutprakan : Yuwaprasart Waithayopathum Child and Adolescent Psychiatric Hospital.
Abstract: The purpose of this research was to study of the experience of caregivers for children with autism in promoting the self-empowerment. Participants are the parent caregivers who are their child received the practical services from the special education center (Region 5), Suphanburi province. A qualitative research was performed with parent/familiarly member caregivers who look after their children with autism at least 6 hours/day. The data collection protocol based on an in-depth interview questionnaire as semi-structure was performed with individual participant. The data obtained from twenty parental caregivers who raised children aged 3-15 years old were investigated by the content analysis. The result showed that theme and sub-categories of experiential self-empowerment of parent caregivers were identified. The theme included motivation, unique characteristics, and strategy. First, the motivation consists of five sub-categories, including (1) child’s parents, (2) love, (3) expectation, (4) developmental observation, and (5) encouragement. Second, unique characteristics consist of four sub categories, including (1) commitment, (2) endurance, (3) effort, and (4) learning. Finally, strategy consists of (1) acceptance and understand, and (2) positive thinking. This result indicated that the experience of caregiver in promoting self-empowerment related with supporting factor and inner-awareness of caregiver. The driving force of caregiving ability and efficiency was produced from these factors, resulting in inner force for look after the children with autism.
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาพลังอำนาจของผู้ดูแลเด็กออทิสติกที่ได้รับบริการจากศูนย์การศึกษาพิเศษ เขต การศึกษา 5 จังหวัดสุพรรณรี การดำเนินการวิจัยใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยศึกษากลุ่มผู้ดูแลเด็กออทิสติกที่เป็น ผู้ปกครอง ญาติสายตรงในครอบครัวที่อยู่ร่วมครอบครัวเดียวกันที่ให้การดูแลด็กออทิสติก อย่างน้อยวันละ 6 ชั่วโมง จำนวน 20 คนที่ดูแลเด็กออทิสติกอายุระหว่าง 3 ถึง 15 ปี รวบรวมข้อมูลโดยกรสัมภาษณ์เชิงลึกตามแบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง การวิเคราะห์ข้อมูลโตยใช้วิธี content analysis ผลการวิจัยมีประเด็นหลัก 3 ประเด็นดังนี้ ประเต็นที่ 1 คือ พลังของพลังอำนาจ ประกอบต้วยประเด็นย่อย 5 ประเด็น ได้แก่ 1) พลังจากความเป็นพ่อเป็นแม่ 2) พลังจากความรัก 3) พลังจากความหวังที่เด็กดูแลตัวเองได้ 4) พลังจากการ มองเห็นเด็กมีพัฒนาการดีขึ้น และ 5) พลังจากกำลังใจของบุคคลรอบข้าง ประเต็นที่ 2 คือ คุณสมบัติของผู้ดูแลที่ส่งเสริมให้ เกิดพลังอำนาจ ประกอบด้วยประเด็นย่อย 4 ประเต็นได้แก่ 1 มีความมุ่งมั่น 2) มีความอดทน 3 มีความพยายาม และ 4) มี ความใฝ่รู้ และประเด็นที่ 3 คือ กลกขับเคลื่อนพลังอำนาจ ประกบด้วยประเต็ย่อย 2 ประเต็น ได้แก่ 1) การยอมรับและ เข้าใจปัญหา และ 2) การคิดบวก ผลการศึกษานี้บ่งชี้ให้เห็นว่าพลังอำนาจของผู้ดูแลเด็กออทิสติก จะเป็นพลังในการดูแลเด็กออทิสติกให้มีเด็กออทิ สติกมีพัฒนาการที่ดีขึ้นตามลำดับด้วยพลังแห่งความรัก ความหวังดีและความห่วงใยของผู้ดูแล แต่สิ่งสำคัญผู้ดูแลเด็กออกทิ สติกควรได้รับสนับสนุนทั้งเรื่องของความรู้ ทุนทรัพย์ สิ่งของเครื่องใช้ที่จำเป็น เวลาพักผ่อนและกำลังใจจากทุกฝ่ายที่มีส่วน ร่วม ไม่ว่าจะเป็นครอบครัวของผู้ดูแลเอง คุณครู บุคลากรสาธารณสุข หน่วยงานและเครือข่ายต่างๆ ในสังคม เพื่อให้ผู้ดูแล และเด็กออทิสติกมีคุณภาพชีวิตที่ดีต่อไป
URI: https://publication.npru.ac.th/jspui/handle/123456789/1068
Appears in Collections:Proceedings of the 12th NPRU National Academic Conference



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.