Please use this identifier to cite or link to this item: https://publication.npru.ac.th/jspui/handle/123456789/1217
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRaksapoln, Kiatisak-
dc.contributor.authorDeesawat, Sorranat-
dc.contributor.authorเกียรติศักดิ์ รักษาพล-
dc.contributor.authorสรณัฐ ดีสวัสดิ์-
dc.date.accessioned2021-05-23T04:37:10Z-
dc.date.available2021-05-23T04:37:10Z-
dc.date.issued2020-07-09-
dc.identifier.citationกมล โพธิเย็น. (2562). ความคิดสร้างสรรค์ : พรสวรรค์ที่ครูควรสรรค์สร้างให้ผู้เรียน. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร, 17 (1), 9-27.-
dc.identifier.citationนิติกร อ่อนโยน. (2562). ปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมอนุรักษ์สิ่งแวดล้อมของนักเรียนระดับประถมศึกษาตอนปลาย. วารสารบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์, 13 (3), 75-88.-
dc.identifier.citationบัณฑิต ทิพากร. (2559). รายงานการวิจัยเพื่อจัดทำข้อเสนอนโยบายการส่งเสริมการจัดการศึกษาด้านสะเต็มศึกษา ของประเทศไทย. กรุเทพฯ: สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา.-
dc.identifier.citationพรทิพย์ ศิริภัทรำชัย. (2556). STEM Education กับการพัฒนาทักษะในศตวรรษที่ 21. วารสารนักบริหาร, 2 (2), 49-56.-
dc.identifier.citationสนธิ พลชัยยา. (2557). สะเต็มศึกษากับการคิดขั้นสูง. นิตยสาร สสวท., 42(189), 7-8.-
dc.identifier.citationสำนักงานคะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานกระทรวงศึกษาธิการ. (2553). แนวปฏิบัติการวัดและประเมินผลการเรียนรู้. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ:สำนักวิชาการและมาตรฐานการศึกษา.-
dc.identifier.citationอภิสิทธิ์ ธงไชย. (2556). เทคโนโลยีและวิศวกรรมคืออะไรในสะเต็มศึกษา. สถาบันส่งเสริมการสอน วิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี (สสวท.), 42(185), 10-13.-
dc.identifier.citationBesemer, S. P., and Treffinger, D. (1981). Analysis of Creative Products: Review and Synthesis. The Journal of Creative Behavior, 15(3), 158–178.-
dc.identifier.citationBiljana Stojanova. (2010) Development of creativity as a basic task of the modern educational system. Procedia Social and Behavioral Science 2,3395-3400.-
dc.identifier.citationKyung Hee Kim. (2011). The Creativity Crisis: The Decrease in Creative Thinking Scores on the Torrance Tests of Creative Thinking, Creativity Research Journal, 23(4), 285-295.-
dc.identifier.citationNational Research Council. (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concept, and Core Ideas. Committee on New Science Education Standards, Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Science and Education. Washington, DC: National Academy Press.-
dc.identifier.citationSofi Hanif, Agus Fany Chandra Wijaya, and Nanang Winarno. (2019). Enhancing Students’ Creativity through STEM Project-Based Learning. Journal of Science Learning, 2(2), 50-57.-
dc.identifier.citationVasquez, J.A., Sneider, C., and Comer, M. (2013). STEM Lesson Essentials: Integrating Science,Technology, Engineering, and Mathematics. Portsmouth, NH: Heinemann.-
dc.identifier.urihttps://publication.npru.ac.th/jspui/handle/123456789/1217-
dc.description.abstractThis research was studied the results of learning management in STEM Education of students' creativity by the concept of water pollution of grade 4 - 6 students at Ban Khok Sa-at School, Kaeng Khoi District, Saraburi Province, academic year 2019. The Creativity product analysis matrix (CPAM) was used in the study, which was analyzed from the product of students created by learning management in STEM Education. Three creativity dimensions used in this study which are novelty, resolution and elaboration dimension. The results of this research showed that the students who received the learning management in STEM Education had obtained as much average scores of creative dimension equal to 82.62 %, that students were categorized as very good when passing through the learning management in STEM Education by the concept of water pollutionen_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้ได้ประเมินผลการจัดการเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษาผ่านความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียนโดยแนวคิดเรื่อง มลพิษทางน้ำ ของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 -6 โรงเรียนบ้านโคกสะอาด อ. แก่งคอย จ. สระบุรี ปีการศึกษา 2562 จำนวน 80 คน เครื่องมือที่ใช้ในการจัดการเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษาคือ Creativity product analysis matrix (CPAM) ซึ่ง วิเคราะห์จากชิ้นงานของนักเรียนที่ได้สร้างจากการจัดการเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษา โดยใช้เกณฑ์มิติความคิดสร้างสรรค์ 3 ด้าน คือ นวภาพ การแก้ปัญหา และการต่อเติมเสริมแต่ง ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนที่ได้ผ่านการจัดการเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษามี คะแนนเฉลี่ยของมิติความคิดสร้างสรรค์คิดเป็นร้อยละเท่ากับ 82.62 นักเรียนมีความคิดสร้างสรรค์อยู่ในระดับ ดีเยี่ยม เมื่อ ผ่านกระบวนการจัดการเรียนรู้ในรูปแบบสะเต็มศึกษา โดยแนวคิดเรื่อง มลพิษทางน้ำ-
dc.publisherNakhon Pathom Rajabhat Universityen_US
dc.subjectCreativityen_US
dc.subjectLearning Managementen_US
dc.subjectSTEM Educationen_US
dc.titleEnhancing creativity by learning management in STEM Educationen_US
dc.titleการเสริมสร้างความคิดสร้างสรรค์ โดยการจัดการเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษา-
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Proceedings of the 12th NPRU National Academic Conference



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.