Please use this identifier to cite or link to this item:
https://publication.npru.ac.th/jspui/handle/123456789/1194
Title: | A Factor Analysis of Digital Organizational Culture Characteristics of PTT Digital Solutions Company Limited การวิเคราะห์องค์ประกอบคุณลักษณะวัฒนธรรมองค์กรดิจิทัล ของ บริษัท พีทีที ดิจิตอล โซลูชั่น จำกัด |
Authors: | Kongsiriwattana, Panurut Cruthaka, Chomsupak Sangsuk, Nuanlaor Yamsang, Woranuch ภานุรุจ คงศิริวัฒนา ชมสุภัค ครุฑกะ นวลละออ แสงสุข วรนุช แหยมแสง |
Keywords: | Factor Analysis Organizational Culture Digital Enterprise |
Issue Date: | 9-Jul-2020 |
Publisher: | Nakhon Pathom Rajabhat University |
Citation: | กิรติ ยศยิ่งยง. (2552). องค์การแห่งนวัตกรรม แนวคิด และกระบวนการ. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. ชนิดา จิตตรุทธะ. (2560ก). แบบแผนวัฒนธรรมที่เหมาะสม ทฤษฎีและข้อเท็จจริง. ใน วัฒนธรรมองค์การ ปัจจัยสู่ความสำเร็จ ที่ยั่งยืน (น. 109–148). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. ชนิดา จิตตรุทธะ. (2560ข). วัฒนธรรมที่เหมาะสม : ข้อเสนอสำหรับวงวิชาการ. ใน วัฒนธรรมองค์การ ปัจจัยสู่ความสำเร็จที่ ยั่งยืน (น. 273–302). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บจ. พีทีที ดิจิตอล โซลูชั่น. (ม.ป.ป.). ประวัติความเป็นมา. วันที่สืบค้น 4 ธันวาคม 2561, จาก PTT Digital Solutions เว็บไซต์: http://www.pttdigital.com/about-us/default.aspx?id=4 บุญคลี่ ปลั่งศิริ. (2548). วัฒนธรรมองค์กร: เครื่องมือการจัดการ. หนังสือพิมพ์ประชาชาติธุรกิจ ปีที่ 28 ฉบับที่ 3652, น. 6–10. เพ็ชรี รูปวิเชตร์. (2549). เทคนิคการฝึกอบรมและการประชุม (Training and Meeting Techniqucs). กรุงเทพฯ. วันชัย ปานจันทร์. (2560). วัฒนธรรมองค์การและการพัฒนาองค์กรแห่งการเรียนรู้. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยรามคำแหง. วิรัช สงวนวงค์วาน. (2559). การจัดการและพฤติกรรมองค์กร. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ท้อปจำกัด. เสรี ชัดแช้ม. (2547). การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน. วารสารวิจัยและวัดผลการศึกษา, 2(1). Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238–246. Bentler, P. M., & Chou, C. P. (1987). Practical issues in structural modeling. Sociological Methods & Research, 16(1), 78–117. Bossert, O. (2016). A Two-Speed Architecture for the Digital Enterprise. In Emerging Trends in the Evolution of Service-Oriented and Enterprise Architectures (Vol. 111, pp. 139–150). Bowditch, J. L., Buono, A. F., & Stewart, M. M. (2007). A primer on organizational behavior (7th ed.). New York, NY: Wiley. Chisholm, R. F. (1998). Developing Network Organizations: Learning from Practice and Theory. Reading, Mass: Addison-Wesley. Covey, S. R. (1997). The 7 Habits of Highly Effective Families: Building a Beautiful Family Culture in a Turbulent World. New York: Golden Books. Cox, I., & Moyer, K. (2018). Digital Business Transformation: Closing the Gap Between Ambition and Reality. In Gartner, Inc. Retrieved from Gartner, Inc. website: https://www.gartner.com/document/3879565 Deal, T. E., & Kennedy, A. A. (1982). Corporate cultures: The rites and rituals of organizational life. In Reading/Mass: Addison-Wesley. Reading, MA: Addison-Wesley. Doll, W. J., Xia, W., & Torkzadeh, G. (1994). A confirmatory Factor Analysis of End-User Computing Satisfaction Instrument. MIS Quarterly, 18(Dec), 453–461. Duerr, S., Holotiuk, F., Beimborn, D., Wagner, H.-T., & Weitzel, T. (2018). What is Digital Organizational Culture? Insights from Exploratory Case Studies. 51st Hawaii International Conference on System Sciences, 5126–5135. Gaughan, D. (2016). Use Bimodal and Pace-Layered IT Together to Deliver Digital Business Transformation. In Gartner, Inc. Retrieved from Gartner, Inc. website: https://www.gartner.com/en/documents/3414217 Gibson, R., & Bennis, W. G. (1997). Rethinking the Future: Rethinking Business, Principles, Competition, Control & Complexity, Leadership, Markets and the World. London: Nicholas Brealey Publishing. Gimpel, H., Hosseini, S., Huber, R. X. R., Probst, L., Roglinger, M., & Faisst, U. (2018). Structuring Digital Transformation: A Framework of Action Fields and its Application at ZEISS. Journal of Information Technology Theory and Application, 19(1), 31–54. Gupta, A. (2015). 5 characteristics of a successful 21st-century enterprise. Retrieved from World EconomicForum website: https://www.weforum.org/agenda/2015/10/5-characteristics-of-a-successful-21stcentury- enterprise/ Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis (7th ed.). Harlow: Pearson Education. Hamdan, M. R. (2016). The Role of Organisational Culture in Digital Government Implementation. Exploring the Relationship between Public Sector Organisational Culture and the Implementation of Digital Government in Oman (University of Bradford). Retrieved from http://hdl.handle.net/10454/15709 Hammer, M. (1996). Beyond Reengineering: How the Process-Centered Organization is Changing Our Work and our Lives. New York: Harper Business. Hartl, E., & Hess, T. (2017). The Role of Cultural Values for Digital Transformation: Insights from a Delphi Study. Ludwig-Maximillians University of Munich. Johnson, G. (1992). Managing strategic change- strategy, culture and action. Long Range Planning, 25(1), 28–36. Kaiser, H. F. (1960). The Application of Electronic Computers to Factor Analysis. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 141–151. Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling, 4th ed. In Principles and practice of structural equation modeling, 4th ed. New York, NY, US: Guilford Press. Kyriazos, T. A. (2018). Applied Psychometrics: Sample Size and Sample Power Considerations in Factor Analysis (EFA, CFA) and SEM in General. Psychology, 09(08), 2207–2230. Laloux, F. (2014). Reinventing organizations: A guide to creating organizations inspired by the next stage of human consciousness. Millis, Massachusetts: Nelson Parker. Lorenzo, A. L. (1998). A framework for fundamental change: context, criteria, and culture. Community College Journal of Research & Practice, 22(4), 335–348. Luthans, F., & Doh, J. P. (2018). International Management: Culture, Strategy, and Behavior (10th ed.). New York: McGraw-Hill/Irwin. Mohammed, A., Belal, A., Hatem, A., & Souhaila, Z. (2019, January 1). Organizational culture, innovation and performance: a study from a non-western context. Journal of Management Development. Morgan, G. (1990). Creative Organization Theory. Organization Studies, 11(4), 600–601. PTT Digital Solutions Company Limited. (n.d.-a). Digital Enterprise. Retrieved December 4, 2019, from PTT Digital Intranet website: http://intranet.pttgrp.com/pttdigital/PTTdigital/SitePages/D2.aspx PTT Digital Solutions Company Limited. (n.d.-b). Digital Transformation. Retrieved December 4, 2019, from PTT Digital Intranet website: http://intranet.pttgrp.com/pttdigital/PTTdigital/SitePages/D1.aspx Robbins, S. P., & DeCenzo, D. A. (2001). Fundamentals of Management: Essential Concepts and Applications (3rd ed.). Upper Saddle River, N.J.: Prentice-Hall. Schein, E. H. (2004). Organizational culture and leadership (3rd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass. Schneider, B., Brief, A. P., & Guzzo, R. A. (1996). Creating a climate and culture for sustainable organizational change. Organizational Dynamics, 24(7), 7–19. Schwab, K. (2016). The Fourth Industial Revolution: what it means, how to respond. Retrieved from World Economic Forum website: https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-fourth-industrialrevolution- what-it-means-and-how-to-respond/ Schwab, K. (2017). The Fourth Industrial Revolution. New York, NY: Crown Publishing Group. Senge, P. M. (1991). The fifth discipline, the art and practice of the learning organization. Performance + Instruction, 30(5), 37–37. Stevens, J. P. (2009). Applied multivariate statistics for the social sciences. In Applied multivariate statistics for the social sciences (5th ed.). New York, NY, US: Routledge/Taylor & Francis Group. Sulkowski, L. (2012). Elements of Organizational Culture – theoretical and methodological problems. Management, 16(2), 63–71. Tanaka, J. S. (1987). “How big is big enough?”: Sample size and goodness of fit in structural equation models with latent variables. Child Development, 58(1), 134–146. Tesluk, P., Hofmann, D., & Quigley, N. (2002). Integrating the Linkages Between Organizational Culture and Individual Outcomes at Work. In S. Sonnentag (Ed.), Psychological Management of Individual Performance. The digital enterprise. (2013). Retrieved September 26, 2019, from McKinsey & Company website: https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/the-digital-enterprise The McKinsey 7-S Framework. (n.d.). Retrieved January 4, 2019, from Mindtools website: https://www.mindtools.com/pages/article/newSTR_91.htm Waterman, R. H., Peters, T. J., & Phillips, J. R. (1980). Structure is not organization. Business Horizons, 23(3), 14–26. World Economic Forum. (2016). Digital Transformation of Industries: Digital Enterprise. World Economic Forum. Retrieved from http://reports.weforum.org/digital-transformation/wpcontent/ blogs.dir/94/mp/files/pages/files/digital-enterprise-narrative-final-january-2016.pdf Zabid, A. R., Murali, S., & Azmawani, A. R. (2004). The influence of organizational culture on attitudes toward organizational change. Leadership & Organization Development Journal, 25(2), 161–179. Zwick, W. R., & Velicer, W. F. (1986). Comparison of Five Rules for Determining the Number of Components to Retain. Psychological Bulletin, 99(3), 432–442. Zwick, W. R., & Velicer, W. F. (1986). Comparison of Five Rules for Determining the Number of Components to Retain. Psychological Bulletin, 99(3), 432–442. |
Abstract: | The objective of this research is to (1) study the digital organizational culture characteristics (2)
analyzes the factors of the digital organizational culture characteristics; and (3) confirms the factors of
the digital organizational culture characteristics of PTT Digital Solutions Co.,Ltd. The sample group is 400
employees of PTT Digital Solution Co.,Ltd. The research instrument was a questionnaire eliciting the
digital organizational culture characteristics with the reliability of 0.988. The statistics for data analysis
are the descriptive statistics, the exploratory factor analysis by using principal factor analysis and
orthogonal rotation of axes and the confirmatory factor analysis by using AMOS. The results as follows:
1. The employees perceived most of the characteristics of digital organizational culture at
moderate level and high level. There are 10 characteristics with high level descending order of means as
follows: (1) outsourcing or freelancing as part of the workforce; (2) information technology literacy and
communication skills; (3) value of self-learning and self-development; (4) self-service system; (5) value in
customer experience and customer satisfaction; (6) skills in good service and customer understanding; (7)
self-learning skills; (8) skills in collaboration with diversified people; (9) skills in communication and
collaboration with other people; and (10) strategy focusing on quality products and services
development that meet customer demand. Furthermore, it was found that the employees exhibited the
perception at the same level.
2. Digital organizational culture characteristics can be extract to 9 factors that described by 65
characteristics with a weight value 0.41 - 0.81. All factors can explain the characteristics of digital
organizational culture 69.15 percent. It consists of 9 factors as follows: (1) Modern style (2) Modern
strategy (3) Shared value (4) Modern system (5) Digital skills (6) Staff development (7) Modern functional
structure (8) Modern management structure (9) Flexible staff.
3. The second-ordered confirmatory factor analysis show that the adjusted measurement model
was in consonance with the empirical data with Chi-square =3254.63, df =1927, p value =.00, Chisquare/
df =1.69, GFI =.80, CFI =.94, RMR =.04, and RMSEA =.04. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาคุณลักษณะวัฒนธรรมองค์กรดิจิทัล (2) เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบ คุณลักษณะวัฒนธรรมองค์กรดิจิทัล และ (3) เพื่อยืนยันองค์ประกอบคุณลักษณะวัฒนธรรมองค์กรดิจิทัล ของ บริษัท พีทีที ดิจิตอล โซลูชั่น จำกัด โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยนี้ ได้แก่ พนักงานบริษัท พีทีที ดิจิตอล โซลูชั่น จำกัด จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามคุณลักษณะวัฒนธรรมองค์กรดิจิทัล มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.988 สถิตที่ใช้ใน การวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ สถิติเชิงพรรณนา สถิติวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจด้วยวิธีสกัดองค์ประกอบหลักและหมุนแกน องค์ประกอบแบบมุมฉาก และสถิติวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันโดยใช้โปรแกรม AMOS ผลการวิจัยพบว่า 1. กลุ่มตัวอย่างพนักงานมีการรับรู้คุณลักษณะวัฒนธรรมองค์กรดิจิทัลส่วนใหญ่ในระดับระดับปานกลาง และมีการ รับรู้ในระดับมาก จำนวน 10 คุณลักษณะ 3 อันดับแรก ได้แก่ (1) การจัดจ้างบุคลากรภายนอกหรือผู้รับจ้างอิสระ (2) ทักษะ การใช้งานเทคโนโลยีสารสนเทศในการสื่อสารและการทำงาน (3) ค่านิยมให้ความสำคัญกับการเรียนรู้และพัฒนาตนเองอยู่ เสมอ ทั้งนี้ พนักงานแต่ละกลุ่มมีการรับรู้คุณลักษณะวัฒนธรรมองค์กรดิจิทัลส่วนใหญ่อยู่ในระดับเดียวกันหรือใกล้เคียงกัน 2. องค์ประกอบคุณลักษณะวัฒนธรรมองค์กรดิจิทัล มี 9 องค์ประกอบ บรรยายด้วย 65 ตัวแปร มีค่าน้ำหนัก องค์ประกอบระหว่าง 0.41-0.81 โดยองค์ประกอบทั้งหมดร่วมกันอธิบายคุณลักษณะวัฒนธรรมองค์กรดิจิทัล คิดเป็นร้อยละ 69.15 มีองค์ประกอบเรียงตามลำดับน้ำหนักองค์ประกอบจากมากไปน้อย ดังนี้ (1) รูปแบบหรือสไตล์การทำงานสมัยใหม่ (2) กลยุทธ์สมัยใหม่ (3) ค่านิยมร่วม (4) ระบบสมัยใหม่ (5) ทักษะดิจิทัล (6) การพัฒนาบุคลากร (7) โครงสร้างการทำงาน สมัยใหม่ (8) โครงสร้างการบริหารสมัยใหม่ (9) การจัดการบุคลากรที่มีความยืดหยุ่น ทั้งนี้ โมเดลองค์ประกอบคุณลักษณะ วัฒนธรรมองค์กรดิจิทัลมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ 3. ผลการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันคุณลักษณะวัฒนธรรมองค์กรดิจิทัล พบว่า โมเดลองค์ประกอบเชิงยืนยัน อันดับสองหลังปรับโมเดล มีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ โดยมีค่า Chi-square เท่ากับ 3254.63 ค่า df เท่ากับ 1927 ค่า p value เท่ากับ 0.00 ค่า Chi-square/df เท่ากับ 1.69 ค่า GFI เท่ากับ 0.80 ค่า CFI เท่ากับ 0.94 ค่า RMR เท่ากับ 0.04 และ RMSEA เท่ากับ 0.04 |
URI: | https://publication.npru.ac.th/jspui/handle/123456789/1194 |
Appears in Collections: | Proceedings of the 12th NPRU National Academic Conference |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
การวิเคราะห์องค์ประกอบคุณลักษณะวัฒนธรรมองค์กรดิจิทัล.pdf | 947.64 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.