Please use this identifier to cite or link to this item: https://publication.npru.ac.th/jspui/handle/123456789/933
Title: An Analysis of Key Elements in Individual Knowledge Absorptive Capability Affecting Group Knowledge Creation through Knowledge Integration
การวิเคราะห์องค์ประกอบของความสามารถของการดูดซับความรู้ส่วนบุคคลต่อการสร้าง ความรู้ของกลุ่ม โดยผ่านการบูรณาการความรู้
Authors: Tantivsethsak, Pornthip
พรทิพย์ ตันติวิเศษศักดิ์
Keywords: Individual Knowledge Absorptive Capability
Knowledge Integration
Group Knowledge Creation
Issue Date: 9-Jul-2020
Publisher: Nakhon Pathom Rajabhat University
Citation: Chen Litian. (2015). An empirical research on adaptive reconfiguration of enterprise technological innovation capability :The evidence from 376 high -- tech enterprises. Science Research Management, 36(8), 1-9. [in Chinese].
Cohen, W.M. and Levinthal, D.A. 1990. Absorptive capacity: A New perspective on learning and innovation. Administrative Science Quartery, 35, 128-152.
Inkpen AC. (1996). Creating knowledge through collaboration. California Management Review, 39(1), 123- 140.
Jian Zhaoquan, Wu Longzeng and Huang Jing. (2008). The impact of absorptive capability knowledge integration on the organizational innovation and organizational performance. Science Research Management, (29)1, 80-86+96. [in Chinese].
Kogut, B., and Zander, U. (1992). Knowledge of the firm, combinative capabilities, and the replication of technology. Organization Science, 3(3), 383-397.
Kuen-Hung Tsai, Yi-Chuan Liao, Teresa Tiaojung Hsu. (2015) Does the use of knowledge integration mechanisms enhance product innovativeness? Industrial Marketing Management, (46), 214-223. [in Chinese].
Li Baoren and JiaJie. (2015). Deng Xiao Ping Caijing Lilun Yu Xiandai Caizheng Zhidu. Beijing: China Financial and Economic Publishing House. [in Chinese].
Nonaka, I. and Hirotaka Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York: Oxford University.
Robert M. Grant (1996). Prospering in Dynamically - Competitive Environments: Organizational Capability as Knowledge Integration. Organization Science, 7(4), 375-387.
Wang Meng. (2018). The Mechanism of Knowledge Acquisition and Integration on Generative Capability and Innovation Performance. Master Dissertation. Harbin. Harbin Institute of Technology. [in Chinese].
Yun Ji. (2018). Absorptive Capacity, Integration Ability, Network Relationship and Innovation Performance of Small and Medium High technology Enterprises. Master Dissertation. Nanjing. Nanjing University of Science and Technology. [in Chinese].
Zahra, S. and G. George. (2002). Absorptive capacity: A Review, Reconceptualization, and extension. Academy of Management Review. 27(2), 185-203.
Zuo Bo, Zhang Wei and Wang Chen. (2019). An evolution from individual absorptive capability to organizational absorptivecapability by taking knowledge sharing as mediator. Science Research Management. 29(1), 32-41. [in Chinese].
Abstract: The research aims to study the key elements in Individual knowledge absorptive, knowledge integration and knowledge creation, and to study the relationship between knowledge absorptive capability affecting group knowledge creation through knowledge integration. The tool used in this research was to collect data from organizations in Bangkok by using 492 questionnaires. The data were analyzed by using confirmatory factor analysis (CFA) that influenced group knowledge creation. The findings found that the elements of Individual knowledge absorptive capability and the elements of group knowledge creation were indicated in level of importance. The examination of the structural equation model through SEM at the signjficant 0.01 found that the influence of Individual knowledge absorptive capability affect knowledge integration with direct effect of 0.933, knowledge integration affect group knowledge creation with direct effect of 0.691 and Individual knowledge absorptive capability affect knowledge group knowledge creation with indirect effect of 0.645.
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบของความสามารถในการดูดซับความรู้ส่วนบุคคล การบูรณาการ ความรู้ และการสร้างความรู้ในกลุ่ม 2 ศึกษาความสัมพันธ์ของความสามารถในการดูดซับความรู้ส่วนบุคคลที่มีผลต่อการ สร้างความรู้ในกลุ่ม ผ่านการบูรณาการความรู้ ใช้แบบสอบถามกับหน่วยงานที่ตั้งอยู่ในกรุงเทพจำนวน 492 ชุด จากการ วิเคราะห์ปัจจัยเชิงยืนยันที่มีอิทธิพลต่อการสร้างความรู้ในกลุ่ม พบว่าองค์ประกอบของความสามารถในการดูดซับความรู้ส่วน บุคคล และการสร้างความรู้ในกลุ่มมีค่าอยู่ในระดับสำคัญ ส่วนผลการวิเคราะห์มเดลสมการโครงสร้างที่ระดับความมีนัยสำคัญ ทางสถิติที่ 0.01 พบว่าความสามารถในการดูดซับความรู้ส่วนบุคคลส่งผลโดยตรงต่อการบูรณาการความรู้ มีอิทธิพลทางตรง 0.933 การบูรณาการความรู้ส่งผลโดยตรงต่อการสร้างความรู้มีอิทธิพลทางตรง 0.691 และความสามารถในการดูดซับความรู้ ส่วนบุคคลส่งผลทางอ้อมต่อการสร้างความรู้ในกลุ่มผ่านทางการบูรณาการความรู้มีอิทธิพลทางอ้อมเห่ากับ 0.645
URI: https://publication.npru.ac.th/jspui/handle/123456789/933
Appears in Collections:Proceedings of the 12th NPRU National Academic Conference

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
858.pdf341.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.